lørdag 6. september 2008

Industrial Silence


Jeg tenker å skrive litt om plater som betyr veldig mye for meg. Jeg begynte med Exile on Main Street med Rolling Stones. Jeg tenker jeg fortsetter med et annet favorittband, denne gangen et norsk band, Madrugada.

Industrial Silence. Madrugada ble dannet i 1995 i Stokmarknes og slapp sin første EP for ti år siden. Allerede da havnet Madrugada på toppen i norsk rock. Da debutalbumet kom høsten 1999, gikk det rett inn på VG-listas førsteplass.

En debutplate som var så selvsikker, moden og ferdig var noe Norge aldri hadde hørt før. Madrugada var virkelig noe vi trengte. Og de ble på kort tid det mestselgende bandet i Norge.

Mørk dyster rock, noen vil kanskje kalle det "depperock". Mye av Madrugadas musikk er jo depressiv, men vi nordmenn liker det jo litt mørkt og tungt. Dette er musikk som lugger i hjertet. Jeg siterer Morten Ståle Nilsen: "Et album med et uimotståelig anstrøk av alvor, liv og død, nå eller aldri."

Favorittspor på plata: Higher, Strange Colour Blue, Belladonna, Norwegian Hammerworks Corp.

Ingen kommentarer: